https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/issue/feedJournal of Ethics in Antiquity and Christianity2024-12-21T16:38:37+01:00Dr. Raphaela J. Meyer zu Hörste-Bührerrmeyerzu@uni-mainz.deOpen Journal Systems<p>Die Open Access Zeitschrift „<em>Journal of Ethics in Antiquity and Christianity (JEAC)“ </em>etabliert einen Dialog zwischen exegetischen, judaistischen und patristischen Beiträgen mit philosophischen und systematisch-theologischen Ansätzen zu gegenwartsrelevanten ethischen Fragestellungen und bringt damit die ethischen Dimensionen antiker Texte in die gegenwärtigen Ethikdiskurse ein. Ethische Fragestellungen ziehen sich nicht nur gegenwärtig quer durch die verschiedenen Wissenschaften, sondern waren bereits in der Antike in vielen Kontexten präsent. Die Art der Bearbeitung ethischer Thematiken in Texten der Antike erbringt für die Gegenwart weit über das Verständnis der eigenen Tradition hinaus methodische und inhaltliche Impulse. Es wird aber weder den Texten noch dem gegenwärtigen Diskurs gerecht, wenn der Beitrag der antiken Texte nur in Form von einzelnen Argumenten oder Motiven aus der Vergangenheit in die Gegenwart übertragen wird. Es bedarf einer sorgfältigen Explikation der ethischen Dimensionen biblischer und außerbiblischer Texte aus ihren antiken Kontexten und Diskurskonstellationen heraus, um diese in ihnen angemessener Weise zur Sprache zu bringen.</p> <p>Dieser Vielstimmigkeit der Zeiten und Disziplinen wird das <em>„Journal of Ethics in Antiquity and Christianity“</em> durch die Vielfalt der vertretenen Fachdisziplinen und Textformen gerecht: Jede Ausgabe stellt zu einer spezifischen ethischen Fragestellung Artikel aus verschiedenen theologischen und nicht-theologischen Disziplinen mit einem Dialog zweiter konträrer Positionen, Miszellen und Rezensionen zusammen. Um die Ergebnisse für den ethischen Diskurs der Gegenwart in breitem Rahmen verfügbar zu machen, erscheint das Journal als Open Access-Veröffentlichung. Die Artikel werden auf Anfrage durch das Herausgebergremium in deutscher oder englischer Sprache verfasst und durchlaufen ein doppeltes Peer Review, das die Qualität und interdisziplinäre Verständlichkeit der Beiträge fördert.</p> <p> </p>https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1312Revisiting 'Purpose and Design' 2024-11-14T09:53:10+01:00Duncan Reidduncan.reid@divinity.edu.au2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1306Zum Verhältnis von Recht und Moral2024-10-22T14:02:51+02:00Matthias Pultem.pulte@uni-mainz.de2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1307Zum Verhältnis von Recht und Moral 2024-10-22T14:14:49+02:00Johannes Brantljohannes.brantl@googlemail.com2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1313Gesetz in Judentum und Christentum2024-11-14T10:06:31+01:00Stefan Beyerlebeyerle@uni-greifswald.deDorothea Erbele-Küstererbele.kuester@uni-mainz.deHermut Löhrloehr@uni-bonn.deElke Morlokmorlok@em.uni-frankfurt.deMichael Rothmichael.roth@uni-mainz.de2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1315Editorial: Ethik und Gesetz2024-11-14T11:05:11+01:00Dorothea Erbele-Küstererbele.kuester@uni-mainz.deMichael Rothmichroth@uni-mainz.deEsther Kobelesther.kobel@uni-mainz.deRaphaela Johanna Meyer zu Hörste-Bührerrmeyerzu@uni-mainz.deUlrich Volpuvolp@uni-mainz.deRuben Zimmermannruben.zimmermann@uni-mainz.de2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1314Editorial: Law and Ethics2024-11-14T10:38:40+01:00Dorothea Erbele-Küstererbele.kuester@uni-mainz.deMichael Rothmichroth@uni-mainz.deEsther Kobelesther.kobel@uni-mainz.deRaphaela Johanna Meyer zu Hörste-Bührerrmeyerzu@uni-mainz.deUlrich Volpuvolp@uni-mainz.deRuben Zimmermannruben.zimmermann@uni-mainz.de2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1311Review of: David Lincicum, Ruth Sheridan, and Charles M. Stang, (eds.). Law and Lawlessness in Early Judaism and Early Christianity2024-11-08T11:14:24+01:00Gregory E. Lambglamb@sebts.edu2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1309Franz Rosenzweig’s Attitude towards the Law and the Mitzvah2024-11-08T10:46:16+01:00Ronen Pinkaspinkas@uni-potsdam.de<p>Franz Rosenzweig’s references to Sigmund Freud in his diaries and letters are not extensive. However, they are exceptional in the intellectual landscape of Jewish religious philosophy at the beginning of the twentieth century. Based on these references, this article presents a Psy-chotheological reading of the Binding of Isaac. This interpretation treats the rabbinic account of Abraham’s childhood in Genesis Rabbah 38:13 as an unconscious layer of the biblical narrative. The demand to take his son and offer him as a burnt offering (Genesis 22:2) is understood as stemming from Abraham’s superego, which includes the internalized father’s law (Terach, his father, and Nimrod, the father symbol in the culture into which Abraham was born). The actual revelation, however, is the liberation from the phantasmatic demands and sanctions of the superego, which suspends the individual’s moral relationship to the world. This is exemplified by Abraham’s resolution not to proceed with the sacrifice of Isaac (Gen-esis 22:12). The preceding interpretation provides a framework for examining the relationship between commandment (mitzvah) and law in The Star of Redemption. According to Rosenzweig, the revelation of the divine commandment of love softens the rigidity of the law while maintaining its relevance and importance in providing orientation for the individual’s daily life.</p>2025-02-17T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1308Gesetz und Moral: Was bleibt von einer Gesetzeskonzeption der Moral?2024-11-08T10:21:19+01:00Steffi Schadowschadow@staff.uni-marburg.de<p>The view that morality consists of laws has a rich, particularly religious, tradition. In current debates on ethics, however, it is anything but philosophical commonsense. Not least due to the return to the advantages of virtue ethics, principle-oriented ethics such as the moral law approach have lost popularity. Despite this, the advantages of law-based ethics can also be defended; one paradigm here is still Immanuel Kant’s attempt to ground the objectivity of morality on the concept of a moral law. Accordingly, the aim of this text is to explore the systematic potential of ethics based on the concept of law. For this purpose, I will examine the historical roots of a connection between the concept of morality and that of law and then focus on Kant’s approach to morality. Finally, I will outline the advantages of his conception of morality as autonomy over alternative models of justification of morality. </p>2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1310Gesetz und Evangelium bei Luther und Barth2024-11-08T11:00:57+01:00Burkhard Nonnenmacherburkhard.nonnenmacher@uni-tuebingen.de<p>My article has three parts. The first recalls central ideas of Luther's definition of the relationship between law and gospel. The second remembers Barth's criticisms of this position. The third examines the relevance of this discussion for contemporary debates on dogmatics and ethics. My paper aims to show that Luther's idea of mediation and concept of an answering theology must still be taken seriously today, despite all the criticism by Karl Barth. The central thesis is that the strength of Luther's position lies in the fact that Luther does not presuppose the Christian understanding of reality as an immediate certainty.</p>2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianityhttps://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1304Das vergessene ethische Stichwort: Tora 2024-10-22T13:41:23+02:00Rainer Kesslerkesslerr@staff.uni-marburg.de2024-12-18T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity