https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/issue/feed Journal of Ethics in Antiquity and Christianity 2024-12-21T16:38:37+01:00 Dr. Raphaela J. Meyer zu Hörste-Bührer rmeyerzu@uni-mainz.de Open Journal Systems <p>Die Open Access Zeitschrift „<em>Journal of Ethics in Antiquity and Christianity (JEAC)“ </em>etabliert einen Dialog zwischen exegetischen, judaistischen und patristischen Beiträgen mit philosophischen und systematisch-theologischen Ansätzen zu gegenwartsrelevanten ethischen Fragestellungen und bringt damit die ethischen Dimensionen antiker Texte in die gegenwärtigen Ethikdiskurse ein. Ethische Frage­stellungen ziehen sich nicht nur gegenwärtig quer durch die verschiedenen Wissenschaften, sondern waren bereits in der Antike in vielen Kontexten präsent. Die Art der Bearbeitung ethischer Thematiken in Texten der Antike erbringt für die Gegenwart weit über das Verständnis der eigenen Tradition hinaus methodische und inhaltliche Impulse. Es wird aber weder den Texten noch dem gegenwärtigen Diskurs gerecht, wenn der Beitrag der antiken Texte nur in Form von einzelnen Argumenten oder Motiven aus der Vergangenheit in die Gegenwart übertragen wird. Es bedarf einer sorgfältigen Explikation der ethischen Dimensionen biblischer und außerbiblischer Texte aus ihren antiken Kontexten und Diskurskonstellationen heraus, um diese in ihnen angemessener Weise zur Sprache zu bringen.</p> <p>Dieser Vielstimmigkeit der Zeiten und Disziplinen wird das <em>„Journal of Ethics in Antiquity and Christianity“</em> durch die Vielfalt der vertretenen Fachdisziplinen und Textformen gerecht: Jede Ausgabe stellt zu einer spezifischen ethischen Fragestellung Artikel aus verschiedenen theologischen und nicht-theologischen Disziplinen mit einem Dialog zweiter konträrer Positionen, Miszellen und Rezensionen zusammen. Um die Ergebnisse für den ethischen Diskurs der Gegenwart in breitem Rahmen verfügbar zu machen, erscheint das Journal als Open Access-Veröffentlichung. Die Artikel werden auf Anfrage durch das Herausgebergremium in deutscher oder englischer Sprache verfasst und durchlaufen ein doppeltes Peer Review, das die Qualität und interdisziplinäre Verständlichkeit der Beiträge fördert.</p> <p>&nbsp;</p> https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1312 Revisiting 'Purpose and Design' 2024-11-14T09:53:10+01:00 Duncan Reid duncan.reid@divinity.edu.au 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1306 Zum Verhältnis von Recht und Moral 2024-10-22T14:02:51+02:00 Matthias Pulte m.pulte@uni-mainz.de 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1307 Zum Verhältnis von Recht und Moral 2024-10-22T14:14:49+02:00 Johannes Brantl johannes.brantl@googlemail.com 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1313 Gesetz in Judentum und Christentum 2024-11-14T10:06:31+01:00 Stefan Beyerle beyerle@uni-greifswald.de Dorothea Erbele-Küster erbele.kuester@uni-mainz.de Hermut Löhr loehr@uni-bonn.de Elke Morlok morlok@em.uni-frankfurt.de Michael Roth michael.roth@uni-mainz.de 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1315 Editorial: Ethik und Gesetz 2024-11-14T11:05:11+01:00 Dorothea Erbele-Küster erbele.kuester@uni-mainz.de Michael Roth michroth@uni-mainz.de Esther Kobel esther.kobel@uni-mainz.de Raphaela Johanna Meyer zu Hörste-Bührer rmeyerzu@uni-mainz.de Ulrich Volp uvolp@uni-mainz.de Ruben Zimmermann ruben.zimmermann@uni-mainz.de 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1314 Editorial: Law and Ethics 2024-11-14T10:38:40+01:00 Dorothea Erbele-Küster erbele.kuester@uni-mainz.de Michael Roth michroth@uni-mainz.de Esther Kobel esther.kobel@uni-mainz.de Raphaela Johanna Meyer zu Hörste-Bührer rmeyerzu@uni-mainz.de Ulrich Volp uvolp@uni-mainz.de Ruben Zimmermann ruben.zimmermann@uni-mainz.de 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1311 Review of: David Lincicum, Ruth Sheridan, and Charles M. Stang, (eds.). Law and Lawlessness in Early Judaism and Early Christianity 2024-11-08T11:14:24+01:00 Gregory E. Lamb glamb@sebts.edu 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1309 Franz Rosenzweig’s Attitude towards the Law and the Mitzvah 2024-11-08T10:46:16+01:00 Ronen Pinkas pinkas@uni-potsdam.de <p>Franz Rosenzweig’s references to Sigmund Freud in his diaries and letters are not extensive. However, they are exceptional in the intellectual landscape of Jewish religious philosophy at the beginning of the twentieth century. Based on these references, this article presents a Psy-chotheological reading of the Binding of Isaac. This interpretation treats the rabbinic account of Abraham’s childhood in Genesis Rabbah 38:13 as an unconscious layer of the biblical narrative. The demand to take his son and offer him as a burnt offering (Genesis 22:2) is understood as stemming from Abraham’s superego, which includes the internalized father’s law (Terach, his father, and Nimrod, the father symbol in the culture into which Abraham was born). The actual revelation, however, is the liberation from the phantasmatic demands and sanctions of the superego, which suspends the individual’s moral relationship to the world. This is exemplified by Abraham’s resolution not to proceed with the sacrifice of Isaac (Gen-esis 22:12). The preceding interpretation provides a framework for examining the relationship between commandment (mitzvah) and law in The Star of Redemption. According to Rosenzweig, the revelation of the divine commandment of love softens the rigidity of the law while maintaining its relevance and importance in providing orientation for the individual’s daily life.</p> 2025-02-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1308 Gesetz und Moral: Was bleibt von einer Gesetzeskonzeption der Moral? 2024-11-08T10:21:19+01:00 Steffi Schadow schadow@staff.uni-marburg.de <p>The view that morality consists of laws has a rich, particularly religious, tradition. In current debates on ethics, however, it is anything but philosophical commonsense. Not least due to the return to the advantages of virtue ethics, principle-oriented ethics such as the moral law approach have lost popularity. Despite this, the advantages of law-based ethics can also be defended; one paradigm here is still Immanuel Kant’s attempt to ground the objectivity of morality on the concept of a moral law. Accordingly, the aim of this text is to explore the systematic potential of ethics based on the concept of law. For this purpose, I will examine the historical roots of a connection between the concept of morality and that of law and then focus on Kant’s approach to morality. Finally, I will outline the advantages of his conception of morality as autonomy over alternative models of justification of morality.&nbsp;</p> 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1310 Gesetz und Evangelium bei Luther und Barth 2024-11-08T11:00:57+01:00 Burkhard Nonnenmacher burkhard.nonnenmacher@uni-tuebingen.de <p>My article has three parts. The first recalls central ideas of Luther's definition of the relationship between law and gospel. The second remembers Barth's criticisms of this position. The third examines the relevance of this discussion for contemporary debates on dogmatics and ethics. My paper aims to show that Luther's idea of mediation and concept of an answering theology must still be taken seriously today, despite all the criticism by Karl Barth. The central thesis is that the strength of Luther's position lies in the fact that Luther does not presuppose the Christian understanding of reality as an immediate certainty.</p> 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity https://jeac.de/ojs/index.php/jeac/article/view/1304 Das vergessene ethische Stichwort: Tora 2024-10-22T13:41:23+02:00 Rainer Kessler kesslerr@staff.uni-marburg.de 2024-12-18T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Journal of Ethics in Antiquity and Christianity